اول آوریل 2022 - طبق مطالعه ای که توسط پرفسور پرش داندونا، استاد برجسته ی دانشکده پزشکی و علوم زیست پزشکی Jacobs در دانشگاه بوفالو انجام شده است، یک داروی حساس کننده به انسولین می تواند در دوزهای پایین تر از آنچه که معمولاً تجویز می شود، برای بیمارانی که مقاومت به انسولین دارند، مفید باشد.

این مطالعه با عنوان "اثربخشی دوزهای پایین تر پیوگلیتازون پس از سکته مغزی یا حمله ایسکمیک گذرا در بیماران مبتلا به مقاومت به انسولین" در 6 مارس در مجله دیابت، چاقی و متابولیسم منتشر شد.

این مطالعه نشان داد که دوزهای پایین تر از دوز مورد استفاده از داروی پیوگلیتازون برای درمان دیابت، ممکن است برای بیماران مبتلا به مقاومت به انسولین ارجح باشد. در این مطالعه، بیماران سابقه سکته قبلی یا حمله ایسکمیک گذرا (TIA) داشتند.

پیوگلیتازون یک داروی قوی حساس کننده به انسولین با خواص ضد آترواسکلروتیک است، اما اثرات نامطلوب افزایش وزن و ادم، استفاده از آن را محدود کرده است.محققان مزایا و خطرات مصرف دوزهای پایین تر پیوگلیتازون را توسط شرکت کنندگان در یک کارآزمایی پیشگیری ثانویه که سابقه سکته داشتند، ارزیابی کردند.

مقاومت به انسولین یک بیماری شایع است که ارتباط نزدیکی با افزایش سن، افزایش وزن و استعداد ژنتیکی دارد و اکثر بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 را تحت تاثیر قرار می دهد.مقاومت به انسولین همچنین یک عامل خطر مستقل ثابت برای بیماری های عروقی، از جمله سکته مغزی و انفارکتوس میوکارد است و تا حدی ارتباط بین دیابت و افزایش خطر ابتلا به این بیماری ها را توضیح می دهد.

پرفسور Dandona، گفت: پیوگلیتازون در حال حاضر برای درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده می شود. جدیدترین دستورالعمل های انجمن قلب آمریکا/انجمن سکته مغزی آمریکا در مورد پیشگیری ثانویه از سکته مغزی، این دارو را به عنوان یک توصیه ی کلاس 2B ، در بیماران مبتلا به سکته مغزی که مقاومت به انسولین و هموگلوبین گلیکوزیله ی بالا دارند، فهرست کرده است.

پرفسور Dandona، گفت: این توصیه مستقیماً از یافته های کارآزمایی مداخله مقاومت به انسولین در سکته مغزی(IRIS) نشات می گیرد.

او افزود: متاسفانه بسیاری از پزشکان به دلیل عوارض جانبی، به ویژه افزایش وزن و ادم، تمایلی به استفاده از پیوگلیتازون ندارند و این دارو به ندرت توسط متخصصان مغز و اعصاب برای بیمارانی با سابقه ی سکته مغزی تجویز می شود.

دوزهای کم باعث محافظت از قلب و عروق می شود

پرفسور داندونا گفت: ما مجددا مطالعهIRIS را تحلیل نمودیم زیرا من در دهه گذشته پیوگلیتازون را با دوز پایین 15 میلی گرم با نتایج عالی کنترل قند خون بدون عوارض جانبی افزایش وزن و ادم تجویز می کردم.

او گفت: وقتی به تجزیه و تحلیل قبلی آزمایشIRIS نگاه کردم، به ذهنم رسید که دوز پایین ممکن است به اندازه دوز بالا موثر باشد، اما عوارض جانبی کمتری داشته باشد.

پرفسور Dandona از دکتر  J. David Spence، استاد عصب شناسی و فارماکولوژی بالینی در مؤسسه تحقیقاتیRobarts در دانشگاه غربی انتاریو، خواست تا داده ها را بیشتر تجزیه و تحلیل کند تا دوزهای پایین تر را بررسی کند.

دکتر اسپنس، که تحقیقات خود را بر پیشگیری از سکته متمرکز کرده است، سپس ازDandona خواست تا به عنوان یک نویسنده مشترک به او بپیوندد.

پرفسور داندونا گفت: مطالعهIRIS نشان داد که پیوگلیتازون نه تنها عوارض قلبی عروقی را کاهش می دهد، بلکه پیشرفت پیش دیابت به دیابت را نیز کاهش می دهد.

او گفت: از آنجایی که اکثر بیماران در این مطالعه با دوز بالای 45 میلی گرم در روز درمان می شدند که عوارض جانبی مکرر افزایش وزن و ادم را به همراه دارد، تجزیه و تحلیل مجدد داده ها برای تمرکز بر اثرات دو دوز پایین از این دارو(15 و 30 میلی گرم در روز) ،  بسیار مهم بود. تحلیل مجدد مطالعهIRIS  به وضوح نشان داد که در حالی که دو دوز پایین تر محافظت قلبی عروقی مشابه با دوز بالاتر را فراهم می کنند، عوارض جانبی ادم و افزایش وزن آنها به طور قابل توجهی کمتر است.

پرفسور داندونا افزود: استفاده ی مکرر از این دارو در دوزهای کمتر در دیابت و پیش دیابت توسط پزشکان به بهبود قابل توجه کنترل قند خون و عوارض قلبی عروقی کمک می کند.

مزایای آن شامل بهبود کنترل دیابت است

علاوه بر این، از آنجایی که پیوگلیتازون یک داروی ژنریک است، در مقایسه با انسولین ارزان تر است.

پرفسور داندونا گفت: از این رو، پیوگلیتازون باید قبل از انسولین تجویز شود، به‌ویژه که تزریق زیر جلدی انسولین هیچ اثر محافظتی بر عوارض قلبی عروقی ندارد.مزایای دوز پایین پیوگلیتازون، بهبود در کنترل دیابت و همچنین کاهش بروز سکته قلبی و مغزی است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-04-dose-insulin-sensitizing-drug-benefits-patients.html